درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 05:34:4 FA | AR | PS | EN
مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون            در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم            ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان            تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران            مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها            






تاریخ نشر: 1398/07/25 - 21:46:3
تعداد بازدید: 629
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

قزاقستان و تاریخ (اردوی زرین)
 قزاقستان و تاریخ (اردوی زرین)

جمهوری قزاقستان - یکی از کشورهایی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شده است - در حال آمادگی برای برگزاری  جشن سالگرد هفت صدو پنجاه سالگی حاکمیت چنگیزخان(  اردوی زرین )  هستند. تاریخ بیانگر آنست   که نام " اردوی زرین" به دولتی اطلاق میشد، که توسط فرزند  چنگیز خان در داخل امپراطوری که او ایجاد کرد ، تأسیس شد.

این اتفاق اندکی پس از درگذشت پسر بزرگ چنگیز خان - بنام جوچی ، که در قزاقی  از نام  "ژوشی" گرفته شده ، رخ داد. مطابق اعلامیه ها ، در سال هزارودوصدو شصت و نه، جلسه ای ازسوی  سه حاکم برگزار شد، به اصطلاح اولوس اموال ؛ اموالی که چنگیز خان به پسرانش اختصاص داده بود. این نهادهای دولتی به نام های پسران هر کدام اولوس جوچی؛ اولوس چگاتای؛ اولوس اوگیدی نامیده می شدند. پس از آن ، منگو تیمیر ؛ بوراک ؛ و هایدو به ترتیب حکومت کردند. بنابراین ، این فرزندان فاتح بزرگ تصمیم گرفتند اموال خود را توسط دولتهای حاکم اعلام کنند ، همین ترتیب خان بزرگ خوبیلی که وارث خود چنگیز خان بود ، سعی نکرد که کشورها را فتح کنند یا خواستار تسلیم شدن شان شوند ، این سه خان نشان داد که اتحاد خود را به هم بستند. بنابراین ، با رهبری اولوس ژوشا ، دولتی به وجود آمد ، که بعداً آن را " اردوی زرین" نامیدند - مردم این دولت خود را اولوک اولوس می نامند؛ که به معنی اولوس بزرگ، و یا دولت بزرگ است.

 این دولت مساحتی تا شش میلیون کیلومتر مربع را اشغال کرده بود - از شمال تا نوگورود از جنوب تا خوارزم ، از شرق تا دریای جاپان و از غرب تا دونایا، و افراد وی ترکها ، اسلاوی ها ، قومهای فینو و اوبریایی ها و بسیاری از اقوام دیگر بودند. در اردوی زرین صدها شهر وجود داشت؛ در دوران حکومت ، پایتخت ها چندین بار تغییر کرده است. یکی از پایتخت ها به نام سرایشیک یاد می شد ، که این شهرک در غرب قزاقستان واقع شده است. بعداً در چارچوب دولت یا به عبارت بهتر به جای اولوس بزرگ ، خان های قزاق، خان های کریم ، خان های  آستاراخان ، خان های سیبری و نوگای گروه ترکان و مغولان شکل گرفت.

داستان این است که فقط قزاق ها پس از گذشت حدود دوصد سال از عضویت در امپراطوری روسیه ، دولت مستقل خود را ایجاد کردند - در مرزهایی که در اتحاد جماهیر شوروی برای جمهوری تعریف می شد ، که در دهه سی قرن گذشته وضعیت متفقین را بدست آورد.  لازم به ذکر است که این وضعیت به طور اتفاقی به این مردم نرسید. حتی قبل از انقلاب ، در زمان سلطنتی، در بین قزاق ها ، لایه ای از افراد تحصیل کرده شکل گرفت. که در چارچوب آنها جنبش ملی- جهت گیری میهن پرستانه -  را ایجاد کرد آلاش اورده ، در زندگی سیاسی امپراتوری روسیه شرکت کرد و اندیشه های استقلال ملی را ترویج کرد.

 مشخص است که ، در حقیقت ، در نتیجه فعالیت فعال و مداوم رهبران گروه آلاش اورده - علیخان بوکیخانوف و دیگران ، ابتدا زمینه یک جمهوری مستقل به قزاقستان ایجاد شد. که موفق شد حاکم اتحاد جماهیر شوروی ، ولادیمیر لنین را متقاعد کند که قزاق ها قومی مستقل هستند و تاریخ مستقل دارند؛ و حق دارند که یک دولت مستقل داشته باشند. به هر حال ، یعنی  اتحاد جماهیر شوروی این امکان را برای قزاقستان داد تا استقلال خود را در دسامبر نوزده نودویک اعلام کند.

 

 و این شایستگی بزرگ در این مورد به اولین رئیس جمهور این کشور - نورسلطان نظربایف ، که در سالهای گذشته بخشی از امپراطوری اتحاد جماهیر شوروی ، کارهای مقدماتی را انجام داد و توانست بدون هیچ گونه مانع ، بدون درگیری از جنگ برخیزد ، جمهوری قزاقستان را در مسیر توسعه حاکمیت سوق دهد. چرا قزاقستان چنان اهمیت مهمی به دوره تاریخ می دهد که قبایل ترک که بعداً ملت قزاق را تشکیل دادند یکی از اجزای اصلی قومی چنین تشکیل دولتی قدرتمند از قرون وسطایی مانند اردوی زرین است؟

واقعیت این است که در دوره اتحاد جماهیر شوروی و حتی در زمان سلطنتی ، مطالعه میراث تاریخی و فرهنگی اردوی زرین مورد تشویق قرار نگرفت ، اما در واقع حتی ممنوع شد. اکنون فرصتی برای مطالعه و تعمیم این میراث وجود دارد و این کار به طور فعال در چارچوب برنامه نوسازی معنوی که تحت ریاست جمهوری نظربایف به تصویب رسیده است ، انجام می شود. اخیراً در قزاقستان ، جشن تولد پنج صدو پنجاه سالگی خوانین قزاق در مقیاسی بزرگ برگزار شد ، تجلیل از هفتادمین سالگرد اردوی زرین باید باعث افزایش علاقه عمومی به میراث فرهنگی این دولت ، انگیزه  گردشگری داخلی و جذب گردشگران خارجی شود.

در قلمرو قزاقستان آثار هنری بسیاری را از زمان اردوی زرین نگهداری می شود - مقبره ها ، سنگ قبرهای نوشته شده، این دوره همچنین به طور گسترده در موزیم ها به نمایش گذاشته شده است ، تعداد زیادی منبع کتبی هم در خود جمهوری و هم در کشورهای همسایه مثل  روسیه ، چین و دیگر کشورها وجود دارد. رئیس جمهور جدید قزاقستان ، كاسیم-ژومارت توكایف ، دستور داده است كه در محلی كه خان ژوشا ، بنیانگذاراردوی زرین  در آن دفن شده ، زیرساخت های لازم رااعمار نمایند.

 مقبره آن در اولیتا ، تقریباً در مرکز جغرافیایی قزاقستان واقع شده است. توكایف در سخنرانی اخیر خود به مردم ، از سخنرانی در مورد جشن سالگرد اورده طلایی ، بر نقش تاریخی ژوشا خان تأكید كرد و همچنان گفت که به شخصیت این حاكم در تهیه آمادگی برای سالگردش توجه زیادی می شود. در حالی که در قزاقستان ، می توان متوجه شد که مردم این کشور تبلیغات ارتباط تاریخی قزاقستان مدرن با یکی از قدرتمندترین کشورهای قرون وسطایی قاره اوراسیا را درک می کنند. در کل، این کشور علاقه زیادی به امپراتوری چنگیز خان دارد ، حتی گمانه زنی هایی در مورد تعلق او به ملت قزاق وجود دارد ، هرچند این موضوع به طور رسمی شناخته نشده. در کل ، جشن تولد هفت صدو پنجاه سالگی او دوره طلایی در سطح این کشور باید یک اتفاق قابل توجه باشد که در چارچوب آن بسیاری از برنامه ها برگزار شود، قابل توجه هم برای مردم قزاقستان و هم برای میهمانان این کشور باشد.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/11756


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند

طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند

پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.